søndag 27. september 2009

arbeidsmetoder

Sitter å ser på "blanke ark" på tv-norge. Der er det mye som handler om læringsstiler og arbeidsmetoder. Tror kanskje det er mye her å jobbe med og i forhold til IKt. Når vi bare bruker pc-en på "gamle" metoder, så blir det ikke så bra. Dette tror jeg vi er blitt bedre på i ungdomsskolen etterhvert, men ser at vgs. har mye om dette nå i media. Til og med vi "voksne" sporer av når vi har en pc på pulten og det er forelesninger som foregår. det å aktivisere elevene i læringssituasjonen må vi bli bedre på.Har akkurat hatt besøk av en som jobber i VGS.som sier at det er blitt mye bedre hos de i år enn i fjor, da ledelsen har jobbet for felles holdninger på skolen. Det har blitt lettere å styre som lærer når en vet at en har ledelsen i "ryggen".

4 kommentarer:

  1. Hei du!
    Jeg satt også og fulgte Blanke Ark med ett øye i ettermiddag. Det å ta inn over seg betydningen av ulike læringsstiler er kjempeviktig! Selv jobber jeg på en barneskole, og der prøver vi å være oppmerksomme på elevenes ulike veier til kunnskap. Vi har smartboard på våre klasserom, og det er et glimrende hjelpemiddel også med tanke på læringsstiler. Her ligger det mange muligheter til pedagogiske gevinster. Lærestoffet kan på en enkel måte visualiseres, og man ivaretar også den taktile sansen ved å skrive, trykke, etc. Anbefales! prisene er på vei ned....

    Hilsen Sol

    SvarSlett
  2. Læringsstiler har jeg egentlig ikke noe særlig forhold til. Har merket meg at det er none som stiller STORE spørsmålstegn ved denne teorien.

    Viktig å ha ledelsen i ryggen! Klart. Et like viktig spørsmål: hvordan får vi elevene med på laget? Alle unger, store og små, er EGENTLIG forskersjeler. De liker å lære! Kan vi bruke teknologien til å utfordre - og inspirere - denne lærelysten? Jeg tror det. Hvilke erfaringer har du?

    SvarSlett
  3. Hei Kjell Atle!
    Mange stiller spørsmål ved den rendyrka modellen for læringsstiler. Det gjør jeg også. Men det er en kjent sak at vi lærer på ulike måter. Derfor har vi som mål at det skal være variasjon i arbeidsformer i løpet av uka, slik at alle på et tidspunkt får jobbet med stoffet på den måten som "passer best" for den enkelte. Nylundmodellen tar dette inn over seg på en utmerket måte. Og: Digitale hjelpemidler støtter også opp under tanken om å ta flere sanser i bruk og om læring via flere kanaler.

    SvarSlett
  4. Interessant program, fordi det viser hva som er mulig - særlig hvis gruppestørrelsen er passe stor. Det handler også om hvor fokuset ligger: "Det en gir fokus, gir en styrke"
    Programmet viser også at en må kjenne til eleven, og hvordan han lærer - og eleven må kjenne til dette selv. Ikt blir en annen innfallsvinkel- og kan absolutt brukes av små og store "forskere" :-)

    SvarSlett