mandag 21. september 2009

tanker om oppgave

Endelig kan jeg skrive innlegg igjen. Ikke vet jeg hva som har skjedd,har prøvd det samme som i dag mange ganger. Men slik er det vel med data, den lever litt sitt eget liv. Av og til irriterende, men det kan jo og være spennende...Ellers så har jeg begynt å tenke på oppgaveskriving, tenkte på noe om hvordan eller om bruk av Ikt kan øke læringen hos elevene. Noe med motivasjon som kan komme inn her, hvis det er slik at motiverte elever lærer mer eller bedre? Kunne kanskje bruke noe av testen for å sjekke dette på vår skole, som et utgangspunkt for å gå videre med til det mere generelle. Innspill? Ellers er mine utfordringer i datahverdagen å prøve å lære eleve noe om exel, det er de motivert for, så det er kjekt. Lærerne som jeg har på mitt trinn "stresser" med itslearning. De samarbeider om lokale læreplaner og arbeidsplaner der, og opplever at dokumentene låser seg, slik at de ikke får tilgang, eller når de åpner opp så forsvinner arbeid for andre. Ja, noe skal vi jo ha å jobbe med....det hadde jo vært kjedelig om alt gikk på skinner....

Siss

2 kommentarer:

  1. Forferdelig irriterende med så mye plunder og heft!

    Har dere tenkt på at det går an å bruke samarbeidsplattformer utenfor lærinsplattformen til samskriving, og så legge det som er skrevet inn i et dokument som legges på læringsplattformen? I Etherpad kan flere skrive samtidig. Sjekk Etherpad.com

    SvarSlett
  2. Spennende tema for oppgave. Motivasjon? Har merket på egne barn at det å produsere noe digitalt ofte er motiverende. Det samme gjelder i forhold til elever. Ofte har den trangeste rammen vært min kompetanse. Ellers så kjenner jeg igjen mye av det du skriver om. Det er kanskje kjedelig når alt går på skinner, men det er irriterende når det ikke gjør det og.
    Har i det siste hørt en del lærere som har fått en ny giv i bruk av It`s learning. Det har vist kommet noen nye muligheter. (jeg må snart lære meg denne plattformen.)
    Lærte litt av Kjell Atle sin kommentar

    SvarSlett