torsdag 3. september 2009

så prøver vi oss på blogg

Nå sitter vi på forelesning der IKTer tema. Hva kan vi bruke blogg til? Nå skal vi bruke dette for å motivere oss til å studere temaet de nærmeste månedene.
Leste i BA at vgs. skole er blitt et eneste stort dataparty. Hvordan kan dette skje? Har læreren mistet kontroll?

7 kommentarer:

  1. Gratulerer med bloggen! Kunne godt tenkt meg å høre litt mer om det BA skriver om vgs og dataparty? Hva er problemet? Dette er et interessant utgangspunkt for en utveksling av erfaringer og synspunkter.

    SvarSlett
  2. Er dette et eksempel på at elevene ikke har nok erfaringer med ikt som pedagogisk verktøy fra grunnskolen, dvs. pc er for de et kommunikasjonsmiddel og et leketøy (til spill... )?

    SvarSlett
  3. Forstod det slik at elevene drev med spill og kommuniksjon seg i mellom i stedet for læring.
    Hvordan kan en kombinere dette med IKt og læring? kanskje en må se på arbeidsmetoder? Tror det er viktig at lærerne får samarbeide om dette og at noen griper fatt i situasjonen så en ikke står alene, en bedre "vi" skole må kanskje til? Ellers så tror jeg du er inne på noe når du sier at elever er fattige på å se muligheter til annen bruk. Det er det jo lærerne som skulle være eksperter på...

    SvarSlett
  4. Hei, og takk for kjekt følge til deg også!
    Jeg har hatt problemer med å kommentere, rent teknisk...har skrevet flere innlegg til deg, men så streiker systemet! Det hjalp å skifte maskin! Jeg kommer sterkere tilbake i morgen, nå er det leggetid.

    Syns, kort sagt, du har mange gode refleksjoner. Og ja, ting tar tid - blir bare så ivrig av og til! Gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett
  5. Hei Siss! Så fint at du tok deg tid til å lese bloggen min!
    Du er absolutt inne ved problemets rot når du spør hvordan man skal få et helt kollegium til å ta teknikken i bruk. Vi har brukt mye tid hos oss både på kollegaveiledning og kurs. De fleste har blitt flinke, særlig innenfor bruken av LMS, men det er fortsatt noen få som henger etter. Det handler i tillegg til kompetanse, også om vilje, har jeg en mistanke om. Og den som ikke vil, den skal... Dette gjelder jo faktisk et likeverdig tilbud til alle skolens elever. Vi har en ny fronter-plan denne høsten, og det blir kjempeviktig å evaluere underveis hvordan planen fungerer. (Jfr. Kompendiet s 5, ITU Monitor, om kjennetegn på en lærende organisasjon). Da får jeg også en ekstra mulighet til oppfølging av etternølerne.

    SvarSlett
  6. Hei og takk for Siss-t!
    Ja, så blogger vi også. Det er jo kjempefint for meg som sitter så langt fra norsk skolehverdag å få innblikk i hva som skjer rundt på skolene. Det er jammen forskjellig hvor man står. Noen steder klages det over ressursene, men av og til lurer jeg på om det er litt "greiere" å klage på det enn å endre innstilling og praksis. Men selvfølgelig, det er jo ikke greit hvis man f.eks. ikke har internett-tilgang forholdvis lett tilgjengelig for elevene. Jeg husker da vi bare hadde på biblioteket og på et spesielt datarom. Datarommet var alltid opptatt, man måtte melde seg på i god tid, så det nyttet ikke å prøve å finne ut av noe ad hoc, og bibliotekslæreren syntes det ble altfor urolig når elevene diskuterte rundt pc'en...
    Ellers prøver jeg å få kontakt med IKT- "læreren" på skolen min (Han som også jobber i det firmaet som monterer alt med dataen i forb. m. rehabiliteringen av skolen). Har prøvd å få kontakt med andre der også, men det er visst mye møter... Må innrømme at jeg er litt glad jeg slipper å jobbe der mens rehabiliteringen foregår rundt dem på alle kanter, selv om det skulle vært spennende å være med å utvikle den nye skolen.
    Ha det godt! Mvh Berit

    SvarSlett
  7. Hei endelig er jeg på tror jeg.

    Har startet lesingen av Erstad. På side 54 sier han:
    ”Lærere uttaler seg ofte negativt om chatting og dataspill,uten selv å ha erfaring med det.
    Lærerne får dermed ikke mulighet til å vurdere hvorvidt chatting og spill kan
    brukes konstruktivt i læringsarbeidet.”
    Han mener også at mangelfull erfaring kan føre til at lærerne ikke forstår elevenes livsverden,
    Sett i relasjon til dette opplever jeg din refleksjon 8. september som fornuftig Siss.
    Imidlertid lurer jeg litt på om vi har en tendens til å gjøre dette læringsarbeidet litt kjedelig for lærerne. Jeg opplever også at teknologien er vanskelig. Kan vi finne gode metoder for å arbeide med det?
    Hvordan får jeg lastet opp dette for eksempel?
    Wictor

    SvarSlett