tirsdag 29. september 2009

lærelyst,motivasjon?

Hvordan erfaringer har man med å klare øke lærelysten? Tror dette er et meget viktig punkt i all læring . Det vil ikke være så mange som orker å ha "dataparty" i timene hvis det blir gøy å lære i stedet. Men hvordan? Elevaktivitet kan være noe her. Som realfagslærer i 25 år har jeg hatt mange erfaringer som har gitt moro og læring. Bruk av konkretiseringsmatriell og praktiske øvelser der elvene selv har vært aktive har vært motiverende. Spesielt i matematikk har endringen av arbeidmetodene gjort noe med mine elever. Dette lar seg vel overføre til IKt-delen, bruke eleven mere aktivt. Hvorfor er det læreren som skal tolke tekster og undervise elevene? Det er jo bevist (forskningsmessig?) at en lærer mest av å lære andre, så da er vel læreren som lærer mest på "vanlig" undervisning....hva om elevene kunne ta jobben? Lage powerpointer o.l. og presentere stoff for hverandre? Tør vi ta sjansen, eller er vi redde for at det ikke blir godt nok. Noen sier vi ikke har tid....men hva er målet i skolen? Da er vi tilbake til læring og hvordan dette foregår. I dag hadde vi dialoggrupper i fellestiden hos oss, der jeg er leder. Dette er en "kursrekke" der 6 lærere i gruppe og individuelt får jobbe med "dialog-en kommunikasjon-samspillmetode". Kjempekjekt, for der er det lærerne som snakker om sine erfaringer. Jeg lærer noe nytt hele tiden, men det er også litt frusterende å oppdage at vi bruker alt for lite tid til refleksjon på grunnleggende ting. Så at endringer tar tid kan en forstå....
Dette var mine siste IKt tanker om før høstferien, som skal starte med en tur på en vingårdtil Italia i helgen, noe som sikkert vil gi refleksjoner om andre ting .

4 kommentarer:

  1. Spennende tanker, hvordan motivere elevene best mulig i skolen? Da vil jeg si, kanskje trekke dem mer med i læreprosessen som du er inne på. Jeg tror det er veien å gå. Anbefaler deg å lese Carl F Dons sin artikkel "Digital kompetanse som literacy?" i kompendiet. Kanskje er læreren for redd til å gi fra seg kontrollen i klasserommet?

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig med både deg og Gunnar, Siss.
    Jeg tror "kontroll"-perspektivet også gjelder skoleledere. Men hvis vi er så redde for å ikke ha kontroll, eller at vi har mistet kontrollen, - hvorfor da ikke ta kontrollen tilbake? Da mener jeg ikke at vi skal legge vekk IKT, men å begynne å bruke "det" konstruktivt! God tur Siss!

    SvarSlett
  3. Og i matematikk: hvorfor ikke la elevene lage oppgaver for hverandre? Ikke hele tida, men innimellom.

    Hvis det er slik at det er elevene som skal lære, bør de vel også lære å stille de viktige spørmålene?

    Men Italia høres fristende ut, her jeg sitter i øsregnet...

    SvarSlett
  4. Italia er vakkert- var du i Toscana, kanskje?
    tenkte over en erfaring jeg hadde en gang elevene skulle presentere sitt arbeid med amerikanske stater - de valgte selv power-point for å presentere sine oppgaver. Så gjorde jeg den "feilen" å skulle veilede når jeg så at de hadde valgt unødvendig mye tekst på sidene.. m.m. Selvsagt ble dette helt feil - de var stolt av sine fremvisninger som de hadde laget uten lærerinnblanding og var ikke mottakelig for veiledning- de var jo ferdig med sitt produkt. - så etter dette ble det viktig å vurdere underveis i prosessen- dvs. at lærer må være involvert. Denne underveisvurderingen kan jo også elevene gi hverandre:-)

    SvarSlett